Blessures en hun oorzaken

Vroeg of laat krijgen we er helaas allemaal wel eens mee te maken.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
koen.daalman
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2018, 11:09

Blessures en hun oorzaken

Bericht door koen.daalman » 21 Jun 2018, 07:47

3 blessures. Op zich mag ik zeker niet klagen, ook al is mijn loopcarriere tot nog toe nog altijd vrij kort (zeker in vergelijking met enkele kanjers uit de trail-wereld). En bij twee van de drie blessures was me iets ongewoons opgevallen, iets waar we als sporters misschien te weinig bij stilstaan.
Mijn allereerste blessure was een knie-ontsteking. Hier was het duidelijk: ik had mezelf geforceerd, had me overbelast. Ik liep toen nog te weinig trainingskilometers in vergelijking met wedstrijdkilometers (toen nog vooral op de baan of bij obstacle runs) en had me op quasi elke wedstrijd volluit gegeven. Mijn knie vond het voor een tijdje welletjes geweest en riep op tot rust. Dit is de enige blessure van de drie waarmee ik naar de dokter ben gegaan omdat ik voelde dat het niet zomaar vanzelf zou overgaan, of toch dat het natuurlijke herstel veel te lang op zich zou laten wachten.
De volgende 'blessure' was opnieuw ter hoogte van mijn knie. Dezelfde waar ik de ontsteking aan had gehad. De eerste reflex was dus uiteraard om weer te denken aan een overbelasting of toch alleszins eensport-gerelateerd incident. Het was echter pas toen ik op een gegeven moment op mijn werk opstapte van mijn bureaustoel en vrijwel meteen door mijn knie zakte, dat ik de link legde met de pijn die ik aan mijn knie voelde en de zithouding die ik sinds een tijdje was gaan gebruiken: met één been gekruist onder mijn bil. Het zat comfortabel, dat wel, maar uiteraard zette ik zo extra druk op mijn arme kniegewricht. Sindsdien let ik op mijn zithouding en heb ik geen last meer gehad van mijn knie.
De jongste blessure die ik heb gehad was aan de voet zelf. Eerst vreesde ik voor een ontsteking aan één of andere pees waardoor ik misschien weken out zou zijn, maar omdat het een drukke periode was op het werk, vond ik niet meteen de tijd om naar de dokter. Toen ik dan ongeveer anderhalve week later toch eens opnieuw trachtte te gaan lopen - hoewel mijn voet zelfs bij het wandelen nog pijn deed - en daarbij vaststelde dat ik minder last had van mijn voet na het loopje dan ervoor, moest ik terugdenken aan de ervaring die ik had gehad aan mijn knie en begon ik naar een oorzaak buiten de sport te zoeken. Het heeft even geduurd maar uiteindelijk kwam ik terecht bij mijn dagelijkse schoenen: deze hebben me altijd heel comfortabel gepast en daardoor droeg ik ze ook al lang, heel lang (tja, voor je sportschoenen kan je natuurlijk nagaan in diverse loop-apps hoeveel kilometer je ermee hebt gelopen, voor dagelijkse schoenen bestaat zoiets bij mijn weten nog niet). Als ik deze schoenen omdraaide, zag ik dat de zool zodanig was afgesleten dat deze niet meer recht was maar afhelde naar buiten. Met pijn in het hart heb ik afscheid genomen van deze schoenen en sindsdien heb ik opnieuw geen pijn meer in mijn voet.
Natuurlijk kan een sportblessure soms gewoon echt een sportblessure zijn, maar ik kijk vanaf nu bij een pijntje toch ook naar mogelijke oorzaken buiten de sport om niet te lang in de lappenmand te liggen en er zo snel mogelijk terug tegenaan te kunnen.

Hebben jullie al eens iets vergelijkbaars meegemaakt?

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated.

Gebruikers-avatar
Fastcooper
Algemene Moderator
Algemene Moderator
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2018, 13:05

Re: Blessures en hun oorzaken

Bericht door Fastcooper » 26 Jun 2018, 10:16

Voor dagelijkse schoenen kan ik enkel maar de vivobarefoot aanraden ;)

top gewoon!

Running on Trails team member.

Soms praat ik wel eens tegen mezelf en dan moeten we allebei lachen ;)

BUTTON_POST_REPLY